Σάββατο 6 Μαρτίου 2010

Το μέλλον των βιβλίων: Ηλεκτρονικό;


Ένα σοβαρό ζήτημα που απασχολεί τους βιβλιόφιλους σε όλο τον κόσμο σχετίζεται με την μελλοντική μορφή των βιβλίων. Θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν στην παραδοσιακή έντυπη μορφή τους ή θα αντικατασταθούν από ηλεκτρονικά υποκατάστατα; Νομίζω ότι ενδιαφέρει όλους μας και τα κείμενα που ακολουθούν και τα οποία πρωτοδημοσιεύθηκαν στο περιοδικό BusinessWeek,  θεωρώ ότι πρέπει να προσεχθούν και να μελετηθούν.
ΔΕΕ


Η µάχη για το e-βιβλίο
                                Σάββατο, 20 Φεβρουαρίου 2010 - 00:09

Απόδοση Λάμπρος Κοντογεώργος



Οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι ανησυχούν για τις επιπτώσεις του ανταγωνισμού
μεταξύ Αmazon και Αpple.


Για πρώτη φορά στην ιστορία της, η Amazon του Τζεφ Μπέζος πούλησε περισσότερα ψηφιακά παρά τυπωµένα βιβλία τα περασµένα Χριστούγεννα. Ήταν ένα σηµείο καµπής για τη βιοµηχανία βιβλίου, αλλά και µια εξαιρετικά κρίσιµη στιγµή για τους παραδοσιακούς εκδότες. Οι τελευταίοι βλέπουν την ψηφιακή κυριαρχία της Amazon, στο χώρο του βιβλίου, ως επικείµενη απειλή για τις επιχειρήσεις τους, παρά το ότι κερδίζουν το ίδιο ποσό από τις πωλήσεις και των δύο ειδών βιβλίου. Η µεγάλη ανησυχία τους είναι πως η Amazon θα καταλήξει να έχει το ίδιο είδος της τιµολογιακής δύναµης, όπως έχει η Apple στη µουσική, και αυτό θα οδηγήσει τη βιοµηχανία σε παρακµή.
Πολλοί εκδότες είναι δυσαρεστηµένοι επειδή η Amazon έχει κατεβάσει τις τιµές ορισµένων νέων ψηφιακών best sellers σε µόλις 7,99 δολ., σε σύγκριση µε τα 35 δολ. για τα αντίστοιχα παραδοσιακά βιβλία. Ως αντίδραση, οι οίκοι Hachette και Simon & Schuster σχεδιάζουν να καθυστερήσουν την ψηφιακή «αποδέσµευση» ορισµένων τίτλων τους για αρκετούς µήνες, προκειµένου να αποφύγουν την υπονόµευση των πωλήσεων των best sellers. «Δεν θα ξεπουλήσουµε τα ασηµικά της οικογένειας», λέει στο «BusinessWeek» ο David Young, πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος του οµίλου Hachette Book. Η Amazon, από την πλευρά της, ισχυρίζεται πως οι ανησυχίες των εκδοτών είναι υπερβολικές. «Πουλάµε πολλά βιβλία για τους εκδότες. Θεωρούµε πως αυτή η σχέση θα εξακολουθήσει να είναι καλή», λέει ο Ian Freed, αντιπρόεδρος της Amazon για το Kindle. Ήδη, πάντως, αρκετοί εκδότες προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν τις δραστηριότητές τους πριν από την Amazon, ή κάποιος άλλος το κάνει γι’ αυτούς. «Σκεφτόµαστε τι δυνατότητες υπάρχουν ώστε να σώσουµε τις επιχειρήσεις µας από την καταστροφή», λέει ο επικεφαλής της Hachette.

Η καινοτοµία ενισχύει τα κέρδη

Η Harlequin, ο εκδοτικός οίκος µυθιστορηµάτων που ήδη µετράει εξήντα χρόνια στο χώρο, άρχισε να προσφέρει όλα τα βιβλία της σε ηλεκτρονική µορφή το 2007 και τώρα πειραµατίζεται µε διάφορες νέες ψηφιακές µορφές. Μία, που ονοµάζεται Spice Briefs, επιδιώκει να δηµοσιεύσει µικρές ιστορίες 5.000 έως 20.000 λέξεων σε e-books. Μια άλλη αφορά τη δηµοσίευση µικρών ψηφιακών prequels, τα οποία φέρνουν επιπλέον έσοδα και βοηθούν τις πωλήσεις των αντίστοιχων παραδοσιακών βιβλίων.
Η CEO της Harlequin, Donna Hayes, αναφέρει πως τα ηλεκτρονικά βιβλία αντιπροσωπεύουν τώρα περίπου το 6% των συνολικών πωλήσεων και αναµένει πως θα διπλασιαστούν σε λίγα χρόνια. Επισηµαίνει πως οι ψηφιακές πωλήσεις φαίνεται να ενισχύουν τα έσοδα της εταιρείας, αντί να πλήττουν τους έντυπους προκατόχους τους. Τα έσοδα της Harlequin αυξήθηκαν 7% κατά τους πρώτους εννέα µήνες του προηγούµενου έτους, ενώ στις ΗΠΑ οι πωλήσεις βιβλίων είχαν ανεβεί 3,6%. «Μέχρι στιγµής, τα e-βιβλία έχουν βοηθήσει τη δουλειά µας», λέει η Hayes. Υπάρχει, ωστόσο, και ο αντίλογος. «Έχουµε ακόµη πολύ δρόµο µπροστά µας για να µπορέσουµε να δρέψουµε καρπούς από τις ψηφιακές επενδύσεις µας. Τα έξοδα είναι τεράστια», αναφέρει ο επικεφαλής της Hachette Book. «Αλλά είµαι αισιόδοξος, µε την προϋπόθεση να διατηρήσουµε µια υγιή βιοµηχανία».
Τα ηλεκτρονικά βιβλία αντιπροσωπεύουν τώρα το 6% των συνολικών πωλήσεων και αναµένεται πως θα διπλασιαστούν σε λίγα χρόνια.




Ένας νέος, ηλεκτρονικός κόσµος


Είναι το iPad της Apple το αντίπαλο δέος του Kindle;


Όταν στα τέλη Ιανουαρίου ο επικεφαλής της Apple, Steve Jobs, παρουσίασε το πολυαναµενόµενο iPad, έναν tablet υπολογιστή που θα λειτουργεί και ως «ηλεκτρονικό αναγνωστικό» (e-reader), η Amazon που εµπορεύεται το Kindle, µια συσκευή ανάγνωσης ηλεκτρονικών βιβλίων, και ετοιµάζεται να ρίξει στην αγορά ένα µεγαλύτερο µοντέλο, το Kindle DX, δεν χάρηκε ιδιαίτερα.
«Η Amazon έχει κάνει πολύ καλή δουλειά (στον τοµέα των e-books) µε το Kindle», δήλωσε ο CEO Steve Jobs κατά την παρουσίαση του iPad. «Εµείς προσπαθούµε να τους φτάσουµε και να προχωρήσουµε λίγο περισσότερο». Ωστόσο, σύµφωνα µε το «BusinessWeek», αρκετοί αναλυτές δεν πιστεύουν ότι το iPad θα βλάψει σοβαρά τις πωλήσεις του Kindle. «Για τους µανιώδεις αναγνώστες βιβλίων και περιοδικών, το Kindle εξακολουθεί να είναι η καλύτερη επιλογή», δηλώνει ο Colin Sebastian της Lazard Capital.
Ένα άλλο µεγάλο ερώτηµα είναι πόσο µεγάλη είναι η αγορά για τις συσκευές που χρησιµοποιούνται για την ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων. Μέχρι πρόσφατα, η Amazon δεν ανακοίνωνε τον αριθµό των Kindles που πουλούσε, καθώς ισχυριζόταν πως αυτές αποτελούν ένα πολύ µικρό ποσοστό των συνολικών εσόδων και έτσι δεν υπάρχει λόγος για κοινοποίηση.
Ωστόσο, σε µια ανακοίνωση για τις επιδόσεις του κολοσσού ηλεκτρονικού εµπορίου κατά το τέταρτο τρίµηνο του 2009, ο επικεφαλής της εταιρείας, Τζεφ Μπέζος, ανέφερε πως «εκατοµµύρια άνθρωποι έχουν τώρα το δικό τους Kindle». Έτσι, µε την προϋπόθεση ότι τουλάχιστον δύο εκατοµµύρια άνθρωποι έχουν αγοράσει τη συσκευή και ότι ο καθένας κατέβαλε τουλάχιστον 259 δολ. –το κόστος των λιγότερο δαπανηρών Kindles–, η Amazon έχει τώρα µια δραστηριότητα που αποφέρει περισσότερα από 500 εκατ. δολ. σε πωλήσεις. Πρόσφατα η Forrester Research υπολόγισε ότι έχουν πωληθεί 2,5 εκατ. Kindles, µε βάση έρευνες καταναλωτών.
Τώρα, η αγορά των e-readers ανοίγει µε την είσοδο ενός παντοδύναµου παίκτη, της Apple. Κερδισµένοι θα είναι οι καταναλωτές αλλά και οι εκδότες, που τώρα θα µπορούν να διαπραγµατευτούν καλύτερα deals µε την Amazon, ιδιαίτερα αν η τελευταία αρχίσει να νιώθει την καυτή ανάσα της εταιρείας του Jobs.

Δεν υπάρχουν σχόλια: